(Hele dagen)

”Visuel synergi” / Buuti Pedersen

Om udstillingen

Isigisat sunneeqatigiinneri/ Visuel synergi

“Visuel synergi er for mig et visuelt samspil mellem to eller flere faktorer, der forstærker hinanden, således at den kombinerede effekt bliver større end summen af de enkelte faktorers bidrag.” Buuti Pedersen

Som mennesker kommer vi til perioder i vores liv med store omvæltninger. For de fleste af os, er  disse omvæltninger kun synlige for de mennesker vi omgiver os med. Engang imellem sker der dog en åbning, så vi får adgang til omvæltningerne igennem eksempelvis kunsten og kulturen, og det er en sådan omvæltning vi har mulighed for at opleve i udstillingen “Isigisat sunneeqatigiinneni/ Visuel synergi” af kunstneren Buuti Pedersen.

I 2014 fik Buuti, ud over sin base i Qaqortoq i Sydgrønland, en base i det sydlige Sjælland, og familien besluttede sig for at leve delvist i Sydgrønland og delvist i Danmark. Buuti er meget inspireret af den grønlandske natur, men i forbindelse med flytningen opstod der en ny række værker med de danske omgivelser som inspiration.Som beskuer får vi lov til at følge overgangen fra de udelukkende grønlandsk-inspirerede værker, til også at omfatte en ny og anderledes tilgang til den danske natur og Buutis nye omgivelser.

I udstillingen består blandt andet af fem meget store farverige landskabsmalerier, glasskulpturer og små lette akvareller som er blevet til i luftrummet mellem Grønland og Danmark.

Om kunstneren Buuti Pedersen

Buuti Pedersen er en af grønlands mest veletablerede kunstnere, med et stort aktivt virke i kulturrelaterede projekter. Hun har spillet en afgørende rolle i den grønlandske kunst og kulturverden, og har gennem de seneste 30 år sat sine aftryk rundt omkring i hele Grønland. Med sine talrige illustrationer og udsmykninger og sit store engagement, har hun banet sig vej til manges hjerter. Ikke alene til det kunst- og kulturinteresserede publikum, men hun har i høj grad også formået at bringe den grønlandske kunst ud til et bredere publikum. Hendes værker pryder almindelige hjem,ministerkontorer, frimærker, børnebøger, telefonbøger, og udsmykninger, der blandt andet kan ses i kirken i Alluitsup Paa og Kulturhuset Katuaq i Nuuk.

Buuti har  gennem årene arbejdet med mange forskellige materialer og flader,  men to ting har holdt ved - nemlig akryl- og akvarelfarverne. Med akrylfarverne formår hun at opbygge sine værker med en farveintensitet, som i mange andre tilfælde ville virke overdreven og for kraftig, men som hun får farverne til at fungere i en sammenhæng. Det er i kontrasterne i værkerne  både i lys og mørke, men også i brug af komplementærfarver, at hun danner en samhørighed i sine værker der eksempelvis understreges af isbjørnenes indbyrdes leg med hinanden. Buuti har længe været kendt for sine på en gang legende, dansende og kæmpende isbjørne omgivet af et næsten sammenhængende penselstrøg, indbundet i kraftige farver.

Buuti har igennem en årrække været en aktiv spiller på den grønlandske kunst- og kulturscene. Ikke alene som udøvende kunstner, men har også i en årrække været formand for den grønlandske kunstnersammenslutning KIMIK. Hun har altid været en aktiv del af lokalsamfundet, samt undervist på skoler i hele Grønland.

Fernisering lørdag d. 5. april kl. 11-13

Udstillingen kan ses i Bibliotekets åbningstid