(Hele dagen)
Rolloteket

Lisbeth Bang - Farven og Grafik

Er du også glad for farver og interesseret i, hvordan de virker sammen?

Du er velkommen til at se udstillingen som åbner lørdag d.4. januar kl. 12.00 - 14.00 i Rollosalen ved Faxe bibliotek.

Billedkunstner Lisbeth Bang arbejder med farver. Hun bruger grafikkens værktøj til at vise farvernes muligheder. Fra rolige delikate farvesammensætninger til farver som næsten slås, når de møder hverandre. Billederne er i store formater. Et af træsnitsarbejderne måler faktisk 270 cm x 270 cm.

Lisbeth Bang bruger forskellige grafiske metoder for at se, hvad de tilbyder farvemæssigt. Koldnålsradering, stregætsning med hård eller blød grund, aquatinte og løftegrund på kobber og zinkplader.

Nogle værker er flerfarvetryk, nogle er monotypier fra flere farver på samme plade. Andre er monotypier som resultat af collage. Udstillingen viser også træsnit.

Træsnits værkerne er lavet efter en puslespilsmetode. Billedet er tegnet op på en træplade og derefter savet op i mange stykker. Hver del er indfarvet for sig for derefter at blive samlet og trykt som en helhed.

De udstillede motiver er både figurative, abstraktioner over det figurative og non-figurative.

Lisbeth Bang har boet og arbejdet 35 år i Oslo. 2015 vendte hun tilbage til Faxe Ladeplads og bosatte sig med hus og atelier. Familien flyttede til egnen, da hun var 12 år. Folk i Faxe Ladeplads har taget godt imod mig, fortæller hun. Hun har også alle tiders gode naboer. Hun er aktiv i FLI, bordtennisafdeling, som hun er kasserer for og hun synger i Gefionkoret og i Guldkoret.

Lisbeth Bang har i en årrække arbejdet som læge både i København og i Oslo. Hun har sideløbende med lægearbejdet uddannet sig som billedkunstner i Danmark, i Norge og i England. Hun har udstillet både nationalt (Danmark og Norge) og internationalt (Tyskland og England). Private og institutioner har købt nogle af hendes værker.

Udstillingen kan ses fra 4.- 28. januar 2020 i Bibliotekets bemandede åbningstid: mandag 10-17, tirsdag 10-16, torsdag 10-18, fredag 10-13. Lukket onsdag, lørdag og søndag.