Banner: Forfatterweb

Få styr på litteraturhistorien

06.10.15
Forfatterweb styrker det litteraturhistoriske overblik med nye oversigter over perioder og genrer.

To nye faneblade på Forfatterweb ’Perioder’ og ’Genrer’ forbinder nu portrætterne og kobler dem til stilretninger og forfatterens samtid. Det giver flere indgange til stoffet, inspiration og bedre overblik over litteraturen.

Øverst på de relevante portrætter finder du links til den periode og til de genrer, forfatteren skriver i. Og i to nye faneblade ’Perioder’ og ’Genrer’ kan man se forfatterne i sammenhæng med deres samtid og deres stilretninger – alt sammen inden for Forfatterwebs univers.

Et klik til perioden, genren og forfatteren

På fanebladet ’Perioder’ kan man for eksempel klikke sig videre til ’Det moderne gennembrud’ og få en samlet introduktion til perioden med tekst, filmklip og fakta-bokse.

Alle forfatternavne er links, så når man i periode-beskrivelsen læser om Herman Bang, Amalie Skram, Henrik Pontoppidan og alle de andre, er der kun et enkelt klik til portrættet af forfatteren.

Sidst i artiklerne suppleres med links til uddybende information på Faktalink, bibliotek.dk, Litteratursiden, DR Skole m.fl. Der er også henvisninger til bøger, musik, film og kunst fra perioden.

Forfatterwebs litteraturhistoriske overblik og dybtgående portrætter er et oplagt arbejdsredskab, hvis du skal skrive opgave på danskfaget på overbygningen og gymnasieniveau. Eller hvis du er interesseret i at sætte din yndlingsforfatter ind i en større sammenhæng, og skabe overblik over din læsning.

Forfatterweb

Gå på litterær opdagelse på Forfatterweb. Dyk ned i forfatterne, og bliv klogere på alt fra middelalderen til autofiktion & folkeviser, drama og hybrid.

Du har adgang fra biblioteket og hjemmefra via din computer eller tablet eller smartphone.