Scan og lån

Scan & Lån - hop køen over

26.11.20
Nu kan du springe køen over når du skal låne materialer

Scan & Lån forenkler låneprocessen. Med funktionen i Biblioteket appen, kan man nemt og enkelt låne de materialer, man finder på hylderne eller henter på reserveringshylden.

Funktionen ligger i bundmenuen og således være let tilgængelig og synlig for dig at finde.

Bundmenu i Biblioteket app'en

Man kan anvende sin egen smartphone, både Android og iOS. Der er dog visse minimumskrav til mobilenhederne, for at funktionen kan understøttes:

iOS minimumskrav

• iPhone 7 eller nyere
  • iOS 13 eller nyere
  • Funktionen kan ikke bruges på iPads, da de ikke understøtter NFC.

Android minimumskrav

• De fleste Android-devices understøtter NFC
  • Alle Android-versioner

Tre nemme trin

Selve låneprocessen er brugervenlig, og man guides igennem den simple proces.

1. Scan & Lån åbnes i Biblioteket appen.
  2. Man scanner materialet.
  3. Man får en liste over lånte materialer.

Scan og lån processen låne delen

Deaktivere alarm

Materialets alarm bliver deaktiveret, når lånet er registreret i appen. Hvis alarmen ikke når at blive deaktiveret, vil appen gøre tydelig opmærksom på det.

Funktionen sikrer altså, at alarmen ikke går, når man forlader biblioteket, så længe man har orienteret sig korrekt i Biblioteket appen.

Scan og lån processen alarm delen

Flere tags i materialerne

For at gøre Scan & Lån så brugervenlig og nem at bruge som muligt, kan materialer med flere tags f.eks. sammensatte materialer, CD'er og DVD'er ikke udlånes i appen.

Forsøger man at skanne et materiale med flere tags, vil man blive informeret om, at det ikke er muligt, og at man skal benytte en selvbetjeningsautomat.

Scan og lån processen tag delen