Støt dine børn og børnebørn i at læse for livet på digitale platforme

27.07.20
En god læseoplevelse er ikke længere væk end en smartphone eller tablet.

På eReolenGO kan børn og unge lytte eller læse netop den bog, de har lyst til, og digitale medier kan sagtens bruges som afsæt for gode læsevaner.

I dag kan man lære glæden ved at læse på mange forskellige måder. Det kan være den klassiske bog, du kan finde på landets mange biblioteker, men det kan også være en e-bog eller en lydbog, som børn og unge kan låne på eReolenGO.

Flere børn og unge læser e-bøger på deres tablets eller lytter til lydbøger på deres smartphones. Læsning på eReolenGO har et godt potentiale i forhold til læsning i fritiden. Det er smart, praktisk og let tilgængeligt. De kan enten læse selv eller dele læseoplevelsen med både forældre, søskende og bedsteforældre. På den måde kan børn og unge få stillet deres læselyst eller måske begynde at læse på en helt ny og spændende måde”.

eKurser.nu, der er en portal, hvor bibliotekerne har samlet en række små videoer om hverdags-it.
Netop nu finder du nye videoer, hvor du kan få en grundig introduktion til eReolenGO og få et spændende blik på læsning på digitale platforme.

I kursusmaterialet kan du bl.a. lære, hvad eReolenGO er, og hvordan du bruger platformen samt finder inspiration til læsningen. Skærmtid og skærmvaner er også et tema, der fylder i mange børnefamilier, og derfor kan du også få tips til, hvordan du laver skærmtid og forenklet adgang på din tablet, så du kan skabe gode skærmvaner for dine børn eller børnebørn.

I stedet for at udråbe skærmen, elektronikken og de digitale medier som en skurk, der truer børns læsefærdigheder, bør vi se på børns skærmvaner og potentialet i de digitale medier. Gode læsefærdigheder er stadig en helt central kompetence i forhold til at klare sig godt i skolesystemet og i livet i almindelighed. Med øget læseglæde og læsetræning kan du give dine børn og børnebørn en gave, de har glæde af resten af livet.