Romanen

Livestream: Den kolde krig – foran og bag os

Historikere fortæller om Den kolde krig – både den vi har bag os, og den vi måske går i møde.

Atommagter, stormagter, propaganda og overvågning, efterretningstjenester og stedfortræder-krig. Alle sammen bekymrende ord, som vi pakkede væk for næsten 35 år siden. Nu er verden igen vendt på hovedet.

I denne samtale mellem lektor ved Forsvarsakademiet Peter Viggo Jakobsen, koldkrigshistoriker og museumsleder ved Langelands Museum Peer Henrik Hansen og museumsinspektør Ulla Varnke Egeskov fra koldkrigsmuseet REGAN Vest optegner vi omridset af Danmarks forsvar og civile beredskab under Den Kolde Krig – både den vi har lagt bag os og den vi måske har foran os. Var Danmark klar til Den Kolde Krig – og er vi klar til at forsvare os mod en ny potentiel trussel? Samtalen modereres af Gustav Lindberg Maindal fra Roskilde Bibliotekerne.

Der vil være mulighed for at stille spørgsmål.

Arrangementet er en del af Bibliotekernes Festival for Historie. Når verden vendes på hovedet er festivalens tema for 2023. Vi spørger: Hvad skaber de store brud og omvæltninger?