Romanen

Livestream: Hjælper det at sige undskyld? En samtale om afvigere – før og nu

Vær med når der diskuteres om samfundets afvigere, som f.eks. Sprogøs mørke fortid

Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen og digter Caspar Eric i samtale med medforfatter til ’Afvigernes Ø’ Maria Clement Hagstrup diskuterer, hvilke konsekvenser, det havde at vi i en periode af vores historie valgte at sende afvigere ud på en ø. Undervejs drøfter de også hvordan vi håndterer og forstår afvigelse og normalitet, både historisk og i dag.

Det er ikke ret lang tid siden at børn, unge og voksne, der blev betragtet som afvigende, unormale, åndsvage eller moralsk defekte blev anbragt på opdragelseshjem, i forsorgen eller på anstalter. Her bestod hverdagen for mange af tvang, diskrimination, svigt og overgreb. Det var det, der skete på Livø, som ”Afvigernes Ø” handler om, og det skete mange andre steder i Danmark.

Spørgsmålet er, om vi er blevet klogere af dette mørke kapitel i vores historie? Har vi lært noget? Hjælper det at sige undskyld? Hvor langt er vi egentlig kommet med at give alle lige muligheder i samfundet?

Alt dette og mere, kommer vi rundt om i samtalen, som modereres af Gustav Lindberg Maindal fra Roskilde Bibliotekerne. Samtalen vises direkte på dit lokale bibliotek, hvor der også vil være mulighed for at stille spørgsmål.

Arrangementet er en del af Bibliotekernes Festival for Historie. Når verden vendes på hovedet er festivalens tema for 2023. Vi spørger: Hvad skaber de store brud og omvæltninger?