(Hele dagen)
Bibliotek
Rolloteket

Kunstudstilling i Rollosalen af billedkunstner og fotograf Bjørn Hernes

Der er tre veje i denne udstilling.

Rejsebreve. Jeg har altid tænkt, at jo længere man går, jo flere oplevelser får man. Stærkere påvirkning; i hvert fald flere påvirkninger. Derfor gå jeg tit omveje, for at tilfredsstille min nysgerrighed. Dette førte til Rejsebreve, som både indeholder det uendelige, men også dets modsætning; hvor alt stopper og alt sker… kaos råder. Kaos som afsæt og inspiration til den videre rejse.

Mørke. Jeg har aldrig forstået mørke. Nogen har fortalt mig om det, men jeg forstår det alligevel ikke. Hvad er det der egentlig sker? Hvad er mørke? - Mangel på lys …

Destrueret spejling. Vi er omgivet af fotografier. Som aldrig før. Omgivet af billeder. Fotografen traf et valg og eksponerede. Bestemte rammen. Og indholdet. Det fotografen mente var det vigtigste på netop dét tidspunkt. Men hvis jeg bearbejder fotografiet, så bliver det ikke det spejl af den oplevede virkelighed. Det bliver noget andet. Vores virkelighedsopfattelse bliver forstyrret; ”nogen har ødelagt fotografiet!” Det bliver blot et billede, hvor den kendte spejling bagved får en anden betydning.

Jeg er en nysgerrig person. Vi gerne se hvad der er på den anden side. Undersøge. Hvad viser sig på den længere rejse, hvad sker der i mørke og hvad der sker i vores oplevelse af et billede som nærmest er i stykker.

----

Bjørn Hernes er født i Norge, har boet i København siden 1970. Han har altid arbejdet i det kunstneriske landskab. Efter uddannelse som indretningsarkitekt i 1973, arbejdede han på teatre i Norge og Danmark. Samtidig var han pressefotograf for billedbureauet Alfa Press, et græsrods billedbureau, der først og fremmest fokuserede på socialrealisme og arbejdsforhold. Efter bifagseksamen i filmvidenskab på KU 1976, og en række kurser på Filmskolen, fulgte fra 1978 16 år i filmbranchen som rekvisitør og scenograf, med spillefilm, reklamefilm og TV-produktioner. Samtidig med dette arbejde udgav Bjørn 1990 bogen Varens Tid; dansk hverdagsliv oplevet gennem Daells Varehus´s kataloger, på forlaget Amanda.

De seneste godt 25 år har han været med i udvikling og realisering af meget forskellige kunstproduktioner, primært som producent, i tæt samarbejde med billedkunstnere, musikere, komponister, skuespillere og forfattere. Deriblandt en række arrangementer i forbindelse med Kulturby 96 i København, og initiator og kreativ producent på ”Verdens længste gademaleri” i Landskrona 1997. Fra 2000 til februar 2016 arbejdede Bjørn som kreativ producent med koncertproduktion, primært for børn, med støtte fra Statens Kunstfond og en række private fonde. I 2009 tog han fotografiet op igen; han arbejder nu full time som billedkunstner, primært med fotografi.

Bjørn Hernes, billedkunstner og fotograf
Permatopia 77 - 4653 Karise - 22 75 59 81 - kontakt@bjoernhernes.dk - www.bjoernhernes.dk

Udstillingen er åben i bibliotekets betjente åbningstid.