(Hele dagen)
Rollosalen

Sprækker og andre ordløse fortællinger

Ulla Neergaard og Anne Birkholt Nielsen står bag decembers udstilling i Rollosalen, Faxe.

De er begge medlemmer af det kunstnerstyrede Grafisk Værksted Næstved ved Holmegaard Værk, hvor de ofte arbejder samtidigt, men ikke sammen.

Med særlig sansning og fortolkninger af landskabet, naturen og partier herfra har grafikerne Ulla Neergaard og Anne Birkholt Nielsen sammensat denne udstilling af deres værker. Deres forskelligartede grafiske udtryk bliver i udstillingen delvist spundet sammen, og værkerne sættes ind i nye og fremmede konstellationer.

Ulla Neergaard
Ulla er kunstfotograf og grafiker. Ordløst ”framer” Ulla i sine fotogravurer (grafisk dybtryksteknink) præcist landskabet og naturens store eller små elementer og lader dem træde tydeligt frem i en stram komposition, hvor alt overflødigt er skåret væk. Hendes værker spænder fra sarte sansninger og abstraktioner til klart definerede motiver. Hun arbejder ofte i små størrelser, så beskueren tvinges tæt på for at læse værket.
Hun har flere gange deltaget på Bornholms censurerede forårsudstilling.

Anne Birkholt Nielsen
Anne er grafiker og billedskaber. Hun drages af ”sprækkerne” i naturen. I sine værker indfanger og oversætter hun naturens mønstre og systemer til grafikkens sprog og materialitet. Hun anvender kendte grafiske teknikker men arbejder gerne med egne metoder og benspænd. Når hun laver træsnit uden snit, udnytter hun træets riller og ujævnhederne på trykstokken. Og frem for kun at anvende tryksværte fra dåsen, drysser hun ofte pigment direkte på aftrykspladen for slutteligt at lade det sansede stå frem med en karakter, der på én gang er både diffus og intens.

Mød grafikerne lørdag 3. dec. kl. 11-13. Alle er meget velkomne.
Øvrig åbningstid i bibliotekets bemandede åbningstid:
Man. 10-17. Tirs. 10-16. Tors. 10-18. Fre. 10-13.