Bjørn Hernes

(Hele dagen)

Kunstudstilling på Haslev Bibliotek & Borgerservice

”Nye landskaber” af Billedkunstner og fotograf Bjørn Hernes 6. maj – 24. maj 2019

Kunstudstilling ”Nye Landskaber” i Haslev Bibliotek af billedkunstner og fotograf Bjørn Hernes, fra 6. til 24. maj 2019. - En del af Kunst- og naturfestivalen JORD i Faxe Kommune. Som fotograf opsøger Bjørn Hernes tilfældigheder, og gør steder ikke-tilfældige. Giver steder betydning. ”Kunsten kan give steder betydning bare man skriver om dem” siger forfatteren Kirsten Thorup. Det som fascinerer ham, er ikke det fantastiske, ikke det originale, ikke det særegne, ikke det pæne eller smukke. Heller ikke det mystiske. Men det banale. Fordi det som banalitet er defineret som uinteressant. Og dét pirrer hans nysgerrighed. – Han bevæger sig ud, først og fremmest for at se. Andet er det ikke.

Man kan måske sige, at Bjørn iværksætter det oversete, gør det aktivt. Det er begivenhedsløse begivenheder. Begivenhedsløse landskaber. Eller nye landskaber. Landskaber set på ny.

Som billedkunstner ønsker Bjørn at videreføre dette sprog. Bearbejde det. Destroyere. Bjørn: ”Man kan måske sige, at jeg bearbejder vores oplevelse af den virkelighed fotografiet synes at genspejle. Illusionen, genskabelsen af virkeligheden, er væk.”

Som billedkunstner søger Bjørn at finde det landskab som er mere sandt end virkeligheden. En begivenhedsfuld sandhed. Et nyt landskab. Eller en illusion.

Bjørn Hernes har arbejdet med blandt andet teater og film i mange år, som scenograf og rekvisitør. De seneste 20 år har han arbejdet som kreativ producent på mange forskellige kunst-produktioner, senest med koncertproduktioner med ny musik til børn. Han har tidligere arbejdet som pressefotograf, og tog det op igen for 10 år siden, og arbejder nu fuld tid som billedkunstner og fotograf.

April 2019. Bjørn Hernes, billedkunstner og fotograf Permatopia 77 - 4653 Karise - 22 75 59 81 - kontakt@bjoernhernes.dk - www.bjoernhernes.dk

Udstillingen kan ses i Bibliotekets bemandede åbningstid og i det ”Åbne Bibliotek” hverdag 7-21 og søn-og helligdage 7-17.