Ludvig van Beethoven

Guide til Beethoven

04.07.16
Beethoven er uomgængeligt blandt musikhistoriens største komponister. Bibzoom har publiceret en guide til Mesteren "Ludvig Van" og hans hovedværker.

Bibzoom guider dig til en af musikhistoriens største komponister. Ludvig van Beethoven er uomgængelig, hvis man kan lide klassisk musik - uanset, om man hælder til det storslåede eller det intime.

Bibzoom guider dig til et af musikhistoriens ubetinget største komponister. Se lytteguiden nedenfor, eller hente den trykte guide på biblioteket i Haslev eller Faxe.

Ludwig van Beethoven — en kort introduktion

Beethoven var udmærket klar over sit værd. Men han har næppe forestillet sig, at hans navn senere skulle blive synonymt med klassisk musik for millioner af mennesker. Klassisk musik, det er et bragende orkester og en dirigent, der pisker med taktstokken. Skæbnesymfonien! Komponisten er et mandfolk, han hersker over lyn og torden, og han er også mand for at servere søde småting som ”Für Elise”.
Beethovens musik har både en lys og en mørk side. Det er ikke Skæbnesymfoni alt sammen. Ofte strømmer tonerne så let, elegant og melodiøst, at man må tænke på Haydn og Mozart. Beethoven blev født i 1770 og voksede op i wienerklassikens tid, og det præger hans tidlige værker.
Men efter år 1800 sker der ting og sager. Han begynder at eksperimentere med rytme, form og tonalitet. Han bryder grænser ned for, hvordan musik må lyde og hvor længe et værk må vare. Han lægger personlige følelser og budskaber ind i musikken. Med andre ord, han tager hul på den romantiske periode i musikhistorien.
Og han går endnu længere. De sene værker, især klaversonaterne og strygekvartetterne, lyder som noget, der er skrevet hundrede år senere. De er usammenhængende, mystiske, skiftevis brutale og blidt svævende. Samtiden var ikke videre begejstret. Schuppanzigh-kvartetten, som skulle uropføre kvartet nr. 13 i 1826, nægtede at gøre det, fordi sidste sats stillede helt umulige tekniske krav. Hvilket udløste et af Beethovens mange raserianfald: ”Jeg er ligeglad med jer og jeres skide violiner.”

Tekst: Jens Laigaard, Herning Bibliotekerne

Følg med på Bibzoom

Bibzoom er bibliotekernes platform for musikformidling. Her kan du lade dig inspirere af anmeldelser, artikler og lytteguides.
Bibzoom.dk

Se flere Bibzoom lytteguides

Materialer
  • Bog