Træd ind i andre verdener

04.04.20
Kunne du også tænke dig at forsvinde ind i et klædeskab eller rejse af sted på et flyvende tæppe? Her kommer der en række anbefalinger til fantastiske eventyr, som du kan rejse på hjemme fra.

Børnebibliotekaren anbefaler gode fantasybøger og lydbøger fra eReolen og gode eventyrfilm fra Filmstriben.

Regnbuestenen af Josefine Ottesen
Regnbuestenen er et symbol på forbindelsen mellem det synlige og usynlige, og en dag sker det forfærdelige - den knækker. Kun Leela med de stærke kræfter kan skaffe en ny og genoprette balancen, men magthaveren, Mestersangeren, er en magtfuld modstander. Det er en sanselig fortælling med interessante personer. Den kan lånes både som ebog og lydbog på e-reolen. Den kan læses fra 11 år.

Skyggens lærling af John Flanagan
15-årige forældreløse Will bliver tilbudt en læreplads hos Skyggen for at blive uddannet som ranger. Will får vist sit mod og bliver hædret for det, da han redder borgherrens liv mod de uhyggelige monstre, Kalkarerne. Det er en spændende fortælling om konger, spioner og magi, der strækker sig over 12+ bøger. Kan lånes både som ebog og lydbog og kan læses fra 12 år.

Løvindens sang af Tamora Pierce
Der findes rigtig mange bøger af Tamora Pierce på eReolen og det er heldigt, for hun fortæller om andre verdener, så det føles som om man er der. I første bind af Løvindens sang møder vi de 10-årige tvillinger Alanna og Thom, som er børn af en lensherre i Landet Torfall. De har magiske evner og hvirvles ind i dramatiske begivenheder, da de trodser deres traditions-bestemte opdragelse. Findes både som ebog og lydbog og kan læses fra 12 år.

Monster/ Syv minutter over midnat af Patrick Ness
Monster er en meget anderledes fantasybog, for selvom Conor møder et kæmpe træmonster, så handler bogen allermest om sorg. 12-årige Conor har det ikke nemt, hverken i skolen eller derhjemme. Hans far er flyttet til USA, og hans mor er syg, og derfor er han meget sammen med sin bedstemor, som ikke er særlig rar. Hverdagen er fyldt med drillerier, og Conor har svært ved at finde interesse for fagene i skolen. Han længes efter at have nogen at støtte sig til. En aften, præcis syv minutter over midnat, kommer monstret. Det er et kæmpe træ-lignende væsen, og det dukker op udenfor Conors soveværelsesvindue. Men monsteret udenfor er noget andet, noget vildt. Og det ønsker det farligste af alt: Det vil have sandheden. Fortællingen findes både som ebog og lydbog på eReolen og som film på Filmstriben. Bogen kan læses fra 10 år, men med tanke på det alvorlige emne. Filmen er anbefalet fra 11 år.

Arthur og minimoyserne
For at redde sin farmors hus fra en byggespekulant havner Arthur hos minimoyserne i en underjordisk verden, der trues af den onde Maltazard. Arthur besejrer Maltazard, og får et inderligt kys af den dejlige prinsesse Selenia, før han finder bedstefar - og en kostbar skat. Filmen er baseret på en bog, som du kan låne, når biblioteket åbner igen og indtil da, kan du se filmen på Filmstriben. Kan ses fra 7 år.

Oprindeligt skrevet af lisehan, Høje-Taastrup Kommunes Biblioteker.

Materialer
  • Lydbog (net)

Regnbuestenen

Fantasy. Regnbuestenen, der symboliserer forbindelsen mellem det synlige og usynlige knækker. Kun Leela med de stærke kræfter kan skaffe en ny og genoprette balancen, men magthaveren, Mestersangeren, er en magtfuld modstander